Datajournalistiek: veel gegevens, weinig informatie


Datajournalistiek is nog steeds in opkomst. Ook in Nederland. Veel media zetten er de laatste tijd op in. Maar het is nog een jonge discipline en de verwachtingen zijn hoog. Maken we die waar?

Tijd voor een kritische beschouwing van de status van de datajournalistiek in Nederland.

Zijn we op de goede weg? Wat is de kwaliteit van de datajournalistieke producties op dit moment? Krijgt het onderwerp de juiste aandacht en inspanning? En vooral, welke lessen kunnen we leren van de recente geschiedenis?

Op 3 april organiseert de VOJN hierover een debatavond in Utrecht. (Schrijf je hier in.) We starten met vier sprekers die vanuit verschillende disciplines een kritische beschouwing geven. Daarna nemen we ruim de tijd om met deze sprekers en de aanwezigen een stevig debat aan te gaan. Om vervolgens af te sluiten met een paar mooie lessen die we mee naar huis kunnen nemen om de datajournalistiek in Nederland op een nog hoger plan te krijgen.

De sprekers/deelnemers:

  • Dick van Eijk (NRC, Stichting Expertisecentrum Journalistiek)
  • Piet Bakker (HU, SvJ, journalismlab.nl)
  • Lex Slaghuis (Wikiwise, HackDeOverheid)
  • Remy Jon Ming (Infographics Design, St. Infographics Congres)
  • Hille van der Kaa (Tilburg University, de Uitgeeffabriek)

Het debat begint om 20.00 uur en duurt tot 22.00 uur. De zaal gaat open om 19.30 uur.

Het vindt plaats bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) op Domplein 4-5 te Utrecht (zaal 03).

Inschrijven kan via dit formulier. Mochten er te veel aanmeldingen zijn, hebben VOJN-leden voorrang.

En geef vooral de goede en slechte voorbeelden die je het laatste jaar bent tegen gekomen in de reacties hieronder. Uiteraard met toelichting waarom je dat als voorbeeld ziet.


4 Comments

  1. Dimitri

    We staan pas echt aan het begin van datajournalistiek in NL. Probleem is dat de techneuten te weinig journalistieke kennis hebben (waar zit het verhaal?) en de journalisten te weinig technische kennis. Op dit moment blijft datajournalistiek daarom vooral steken op tellen en turven.

    De journalistiek heeft de ICT slag echt compleet gemist. Want hoe moet het wel?

    – Media moeten eigen databases aanleggen waarin ook ‘interne kennis’ wordt opgeslagen, net zoals de politie doet.

    – Media moeten database-techniek consequent inzetten voor onderzoeksjournalistiek. Hoezo een tijdlijn in een excelletje? Je moet relationele databases gebruiken en sociale netwerkanalyses maken. Waar een onderzoeksjournalist een week ploetert om een netwerk in kaart te brengen, kunnen data aggregatiebedrijven dat in een paar tellen.

    – Media moeten consequent data naar binnen slurpen door die op te kopen en te scrapen.

    – Media moeten hun eigen data en inzichten gaan verkopen, los van het medium. Op die manier kun je kennis hergebruiken.

    En och wat zijn we hier ver van verwijderd….

    Enfin, de rest komt wel op 3 april. Ik ben erbij.

    Dimitri Tokmetzis – Sargasso

  2. Leuk initiatief. Kan er helaas niet bij zijn, nota bene wegens een bijeenkomst over dig data. Next time!

Trackbacks for this post

  1. Vier tips voor Nederlandse datajournalisten - Blog - De Nieuwe Reporter - Journalistiek & Nieuwe Media
  2. Vier tips voor Nederlandse datajournalistenVereniging Online Journalisten Nederland