Een introductie op het online speelveld in Rusland


Op 18 december spreekt Derk Sauer in De Balie over online media in Rusland en Nederland. Als korte voorbeschouwing: enkele belangrijke Russische spelers uit de digitale wereld op een rij.

De Russische Google: Yandex
De populairste zoekmachine van Rusland is Yandex, met een marktaandeel van meer dan 50 procent. De dienst startte in 1997, toevallig het jaarin waarin de domeinnaam Google werd vastgelegd. Volgens Alexa is Yandex de best bezochte website van Rusland en nummer 21 op de lijst met populairste websites op aarde.

Recentelijk haalde het bedrijf achter de zoekmachine ook in Nederland het nieuws, omdat het een Amsterdams kantoor heeft opgericht voor zijn zakelijke tak. De Russische Larry Page en Sergey Brin heten Arkady Volozh en Arkady Borkovsky. De eerste is nog steeds ceo van Yandex. De Russische Google Maps wordt trouwens ontwikkeld door 2Gis, een bedrijf dat 3D-kaarten voor navigatie in steden maakt. Maar Yandex heeft ook Yandex Maps. Inderdaad, de Russische Google dus.

De Russische Hotmail en Facebook: Mail.ru
Sinds 1997 is Hotmail (tegenwoordig: Outlook.com) in bezit van Microsoft, niet lang daarna kregen de Russen ook te maken met een e-maildienst die een mooie toekomst tegemoet ging. Uit Mail.ru, want daarover gaat het hier, kwamen vervolgens ook andere internetdiensten voort.

In 2010 kocht de Mail.ru Group bijvoorbeeld de bijna bejaarde berichtendienst ICQ (wie kent het nog?), en door de jaren heen stapte Mail.ru ook in nieuwere trends rond online communicatie. Zo is het eigenaar van Odnoklassniki (OK.ru in het kort) en VKontakte (VK in het kort), twee van de grootste sociale netwerken van het land. OK.ru heeft volgens Mail.ru 42,6 miljoen gebruikers, VKontakte heeft wereldwijd 265 miljoen gebruikers, waarvan 60 miljoen Russische leden. Daar staan 10 miljoen Russische leden voor Facebook tegenover.

De Russische NU.nl: RBC.ru, Lenta.ru, Gazeta.ru
Waar halen de Russen hun nieuws op het internet? Dat ligt eraan of de websites bereikbaar zijn, maar dat gezegd hebbende zijn RBC.ru, Lenta.ru en Gazeta.ru enkele van de populairste nieuwswebsites van het land. RBC.ru is onderdeel van RBC Group, dat in 1992 klein startte – ver voor NU.nl dus, dat in 1999 begon – en door de jaren heen uitbreidde op televisie en in print. Derk Sauer is er tegenwoordig ceo. Lenta.ru en Gazeta.ru zijn onderdeel van Rambler-Afish-SUP, allebei zijn ze van start gegaan in hetzelfde jaar als NU.nl.

Lenta.ru kwam eerder dit jaar in het nieuws na het ontslag van hoofdredacteur Galina Timchenko. Hij werd vervangen door iemand die meer pro-Kremlin is, omdat er vanuit Lenta.ru werd verwezen naar een interview met een nationalistische Oekraïense leider. Rusland kent trouwens ook een soort De Correspondent: Colta.ru was de eerste Russische website die via crowdfunding tot stand kwam en richt zich voornamelijk op cultuur. Drie maanden na de start in 2012 was het geld op, maar na een korte pauze (en enkele nieuwe financiers) ging de website weer live.

Meer weten over online ontwikkelingen in Rusland?

Kom dan naar de keynote speech die media-ondernemer Derk Sauer op 18 december geeft in De Balie (Amsterdam). Meer info over het evenement.