Achter de schermen bij succesvolle technologiesite Tweakers


Het verhaal van technologiewebsite Tweakers.net begon op een zolderkamer en eindigt – voorlopig – met 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand. De Redactie Safari van de VOJN geeft leden meer inzicht in wereld van Tweakers.

Toen hoofdredacteur Wilbert de Vries zeven jaar geleden overstapte van IDG naar Tweakers, stond er slechts één telefoon op de afdeling waar hij terecht kwam, verstopt in een hoekje. ‘Basisjournalistiek, dat gebeurde toen gewoon nog niet’, vertelde de hoofdredacteur van de tech-website tijdens de tweede Redactie Safari van de VOJN. Ter illustratie liet hij een oud artikel zien uit 2000, waarin Microsoft door de schrijver in kwestie werd omschreven als ‘Microschoft’.

Van core componenten naar mobiel
In die tijd had Tweakers een andere doelgroep. Er werd vooral over componenten als moederborden en andere middelen geschreven. Dat De Vries in 2008 besloot een ‘redacteur mobiel’ aan te nemen, werd hem in eerste instantie niet in dank afgenomen door de community rond de website: dat vonden ze veel te ver van Tweakers afstaan. De Vries: ‘Als we alleen maar over core componenten waren blijven schrijven, hadden we nu niet meer bestaan.’ Anno 2014 draait Tweakers om de volledige product life cycle rond nieuwe technologie. De website begint vaak al te schrijven bij geruchten, waarna de aankondiging, introductie, ervaringen (reviews) en nazorg volgen.

Een brakke plug
Mobiel werd dus een nieuwe – en mede dankzij de doorbraak van de iPhone: zeer populaire – categorie en was niet de enige succesvolle verbreding. Zo schrijft Tweakers tegenwoordig ook veel over televisies, laptops, games en tablets. Dat laatste product bestond nog niet eens officieel bij het aantreden van De Vries als hoofdredacteur. Hij zegt: ‘Het heeft gewerkt, deze verbreding.’ Achter de schermen veranderde er ook veel de afgelopen jaren. De redactie introduceerde protocollen voor het testen van producten, zodat er beter kon worden vergeleken, en De Vries spaarde met zijn redactie voor een televisiestudio, die wordt gebruikt voor de videoreviews. Van review-redacteuren wordt verder verwacht dat ze zelf foto’s maken. De Vries: ‘Als we schrijven over een brakke plug, klopt het niet als we vervolgens een prachtige persfoto plaatsen.’ De nieuwste aanwinst is een woonkamer met twee ruime bankstellen en een virtuele open haard, die aan de zijkant van de redactieruimte is gebouwd en onder meer dient als achtergrond voor fotografie en video. Door de open haard ‘zitten ze er bij Tweakers warmpjes bij’, zo werd tijdens de Redactie Safari van de VOJN gegrapt.

100 miljoen pageviews
De cijfers liegen ondertussen niet: Tweakers bereikt maandelijks 3,5 miljoen unieke bezoekers, die gezamenlijk meer dan 100 miljoen keer klikken. De website heeft 555.000 geregistreerde gebruikers, een aantal dat iedere maand met 5.000 stuks groeit. Maandelijks reageren zij meer dan 50.000 keer onder artikelen, terwijl het forum – waar het allemaal mee begon in 1998 en waar nog steeds 90 vrijwilligers als moderator helpen – 175.000 nieuwe postings per maand ontvangt. Geld wordt verdiend met advertenties, (win)acties, vacatures en prijsvergelijker Pricewatch, waar Tweakers 19 tot 24 cent per doorklik krijgt. De Vries: ‘Pricewatch heeft ons gered de afgelopen jaren. Het zorgt nu voor de helft van onze omzet.’

Vijftienkoppige redactie
In de begintijd van Tweakers schreven vrijwilligers in de avonduren buitenlandse technologiewebsites over, met een paar eigen zinnen erbij, anno 2014 zorgt een 15-koppige redactie maandelijks voor de productie van 600 nieuwsberichten en ruim 30 reviews. Er worden nieuwsdiensten gedraaid tussen 7 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds. De Vries: ‘Als er in Amerika, in onze avonduren, iets gebeurt, dan wordt dat door freelancers opgepikt.’

Tot 11 uur het ramwerk
Eén van de redacteuren begint rond 7 uur voor het eerste nieuws, daarna volgt tot 11 uur wat De Vries ‘het ramwerk’ noemt: al het belangrijke nieuws online krijgen. Ondanks de drang naar snelheid, wil Tweakers altijd iets meer bieden. ‘Een aanvullend onderzoek ofzo’, zegt De Vries. Tweakers heeft vier nieuwsredacteuren, inclusief een coördinator die voor de ‘flow van de dag’ zorgt. Verder bestaat de redactie uit twee videoredacteuren, zeven reviewers, een testlabmedewerker en een eindredacteur. Die laatste houdt zich vooral bezig met de reviews: nieuws wordt grotendeels onderling nagekeken door de nieuwsredacteuren.
Tweakers brengt 20 tot 25 nieuwtjes per dag, maar volgens De Vries zorgt ook al het andere wat de site doet juist voor het onderscheid met de concurrentie. Daarom heeft Tweakers drie grote ankeilers bovenaan de homepage staan, die de grotere verhalen uitlichten. De Vries: ‘Het is ook een bewuste keuze geweest om de site visueel toegankelijker te maken.’

Uitbreiding in België
De hoofdredacteur denkt dat verdere groei nog mogelijk is. Tweakers is de afgelopen tijd nóg toegankelijker gemaakt voor een breed publiek, bijvoorbeeld door samenvattingen boven de reviews te zetten, met plus- en minpunten uitgelicht. De Vries: ‘Zo verenigen we doelgroepen met elkaar.’ Ook profiteert Tweakers van moederbedrijf De Persgroep: elke dinsdag heeft Tweakers een kolom in het AD. Dat helpt bij de branding van ons product, zegt De Vries. Voor de verdere groei, bijvoorbeeld in België, wordt gekeken naar passende opties. ‘We zijn daar bezig met uitbreiding. 10 procent van ons bereik zit al in België, dat willen we graag verhogen.’

Tekst: Rob van Leeuwen