Russische website test goed nieuws-dag, verliest groot deel lezers


De Russische website The City Reporter bracht een dag lang alleen maar positief nieuws. Het resultaat? Het verloor twee derde van zijn lezers.

Is goed nieuws ook beter nieuws? De Deense journalist Cathrine Gyldensted denkt van wel en propageert daarom ‘constructieve journalistiek’. In The Guardian schreef ze er eerder dit jaar een opinie-artikel over. Daarin stelt ze op basis van eigen onderzoek dat positieve verslaggeving ervoor zorgt dat lezers zich beter geïnformeerd voelen. Als goede voorbeeld geeft Gyldensted de website Upworthy, dat miljoenen bezoekers per maand heeft.

Maar goed nieuws zorgt niet altijd voor meer bezoekers, zo merkte de Russische website The City Reporter na een experiment. Op 1 december bracht het een dag lang alleen maar opgewekte artikelen met hoopgevende koppen. Aan elk nieuwtje werd een positieve draai gegeven. Het resultaat? Het aantal unieke bezoekers liep met twee derde terug, zo meldt een van de redacteuren op Facebook. Hij schrijft: ‘We probeerden het positieve te vinden in de dagelijkse stroom van nieuws en daarin zijn we volgens ons geslaagd. Het probleem is: zo goed als niemand zit er op te wachten.’

Meer weten over online ontwikkelingen in Rusland?

Kom dan naar de keynote speech die media-ondernemer Derk Sauer op 18 december geeft in De Balie (Amsterdam). Meer info over het evenement.