Samenwerken aan online infographics is de toekomst


Op 10 mei jl. organiseerde we samen met de BNO een mini-symposium over het samen werken aan online infographics en visual stories. Acht journalisten, designers en infographicmakers deelden lessons learned met maar liefst 110 aanwezigen in Pakhuis de Zwijger. Naast veel van onze leden waren er ook ontwerpers, hoofdredacteuren en communicatiespecialisten van de overheid.

Datajournalist en keynotespreker Maarten Lambrechts van De Tijd deelde tips voor zowel texters als vizzers: “Betrek de ander vanaf het begin – zowel onderzoeken, schrijven als visualiseren is tijdrovend.” Hij riep de aanwezigen op tegen xenografobie te vechten: “Heb geen schrik voor vreemdsoortige grafieken; maar zorg dat ze leesbaar worden voor de ‘gewone mens’.”

Focus

Yordi Dam, datajournalist bij Local Focus en NRC Q, nodigde de zaal uit om soms gewoon iets simpels te maken. “Maak eens iets kleins, statisch, op basis van een kleine dataset – dat kan ook al informerend en interessant zijn.” Collega-journalist Els Engels van het Financieel Dagblad benadrukte juist dat je niet alles zelf moet willen doen: “Het maken van huisstijlen of interfaces is een vak apart.”

1N9A8322

Mindset

Volgens manager innovatie en design Hans Spoelman begint het met de juiste denkwijze: “Alles begint bij de digitale mindset: bij het FD proberen we zelfs al vanuit mobiel te denken als het gaat om graphics en online verhalen vertellen.” Infographicmaker Marjolein Pijnappels legde uit dat het bij samenwerken aankomt op communicatie: “Samenwerken doe je met je klanten; die moet je meenemen in het proces. Juist als ze weinig ervaring hebben met online of als er veel partijen moeten meepraten.”

Inspiratie

Liet Volkskrant datajournalist Wendy van der Wauw nog haar inspiratiebronnen zien: “De simpele infographics van Otto Neurath communiceren heel veel, met heel weinig.” RTL Buurtfacts journalist Frank Tieskens bekritiseerde visueel werk van The Guardian: “Het ergste wat je na het zien van een infographic kunt zeggen is ‘maar het was wel mooi’.”

Techniek

Data experience designer Jan Willem Tulp lliet zien dat als die digitale mindset er is, de techniek veel creatief werk faciliteert. “Met WebGL kun je high performance visualisaties maken, zonder dat je browser of computer vastloopt of gaat haperen.” Kortom, met voldoende budget, de juiste mensen en een digitale mindset is er veel mogelijk…

Meer infograhpicsavond

Lees meer over de Infographicsavond bij Journalismlab met dank aan Gerard Smit; en bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, met dank Menno van den Bos.

1N9A8271
Met dank aan BNO voor de mede-organisatie, de Volkskrant, Hogeschool Utrecht en Datagraver voor de sponsoring en Olaf Lemaire voor de foto’s.